Moottori listasta innostuneena oli pakko alkaa kaivaan kuvia noista tehdyistä koneista. Joten aloitetaan moottorilla nr 1&2&3
Moottori nr1 tuli aikoinaan yhden 1967 kuplan mukana jonka ostin vaasasta. Kyseessä oli Suomi Cal Look tyyliin tehty kupla johonka oli vaihdettu paavin nenällä oleva takaluukku, one piece tummenettu lasi sarja, säätö keula ja umpeen hitsattu koetaulu. Jos oikein muistan niin oli punaset saabin penkit ja joku ralli rattikin.
Koneena oli rempattu 1600 kone uusilla 2-reikä kansilla sekä käärmeenpesä. Muistikuvan mukaan koneen oli tehny tunnettu vaasalainen ammattikoulu opettaja.(nimi ei tullu mieleen)
Autolla tuli ajettua parisen viikkoa ja hinku oli saada tehtyä How to Hot Rod VW engine kirja mukasesti kutiteltu vw moottori.
Lehti ilmotuksen kautta tuli löydettyä teuvan pohjospuolelta Jokkis harrastaja jolla oli kaiken mailma ylijäämä "viriosaa".
Tältä reissulta tuli tuliaisina 5kpl "kireetä" virinokkaa jotka kyseinen heppu oli ostanu aikoinaan Närpiöstä Hepulta joka lopetti Jokkisharrastamisen..
Hauska näissä nokissa oli että oli maalari teipillä merkattu tyyliin, vetää hyvin keskiauleella, vetää korkeelta, voittaja kone jne jne.
Villein kaikista oli migillä täytehitsattu nokka jossa oli merkintä -2 ja jos oikein muistan oli nostoa jo pelkällä nokalla melkein 12mm...
Mutta takas itse koneeseen.
Nokaksi koneeseen nr 1 tuli sitten jostain keskikasista oleva nokka jolla oli nostoa noin 10mm ja joka oli hiottu perusympyrältään noin akselin paksuiseksi.
Itse kone purettiin palasiksi kannet sai "kevyen porttauksen" ja vietiin Stormille plaanattaviksi. Muistan että sopiva plaanaus oli 3mm. Tällä rutut tuli siihen 9-10 paikkeille.
Koneen niputus oli sitten normi läpihuuto juttu vakio kaasarilla. Sen verran tiukille meni että muistan ku kone asennettiin niin heti asennuksen jälkeen piti autolla lähtee ajamaan Vaasasta Kaskista kohden, joten tulipa sisään ajettua kone 15asteen pakkasessa 100km. Yllättävän hyvin meni tuo reissu. Koneen luonne ei ollu miteenkään erikoinen jälkeenpäin ajateltuna mutta hyvin tuolla tuli sudittua läpi talven. Hivenen ylävireinen se oli mutta vakio kaasari tais jarrutta kovinta vetoa juuri ku se oli alkamassa :D :D
Tämän koneen loppu tulikin sitten keväällä 2004 jolloin kone meni osiksi ja ainoat jäljelle jäävät osat oli pytyt ja kannet. Loput oli onnistuttu kuluttamaan loppuun talven aikana. Kuvia tästä koneesta ei ole valitettavasti jääny yhtäkään :(
Mutta nokista mulla löytyy jotain kuvaa
Kyseinen auto tuli myytyä siskon silloiselle miehellä joka maalasi seuraavan talven aikana auton harmaaksi. Kyseinen auto liikkuu vielä vaasassa tänä päivänä :)
Mitä tulee Moottoriin numero3 niin sen tarina onkin sitten pikkasen pitempi. Kyseisen koneen rakentelu tuli aloitettua jo ennen Tämän -67 kuplan ostoa. Osia tuli keräiltyä pikkasen sieltä täältä. Pitää muistaa tämä oli aika ennen Aircooled.fi tuloa jolloin strokeri kampi oli 600-1000€ eikä 250€ puhumattakaan viri kansista. Tottakai Budjetti opiskelijalla ei ollu mikään erikoinen joten 200€ satsaus oli iso ostos eikä pelkkien tulppien vaihto kuten nykyään.
Kampi tuli löydettyä Närpiöstä vanhalta hovi VW koneen tekijältä sukunimeltään Romar. Kyseinen hitsattu vastapainokampi oli ostettu suoraan jenkeistä ja oli ollut tulossa Jäärata autoon. sattuneista syistä ei ollu kone koskaan valmistunu. Muistan että maksoin kammesta 120€ joka oli siihen aikaan "halpa"
Tähän koneeseen tuli sitten myös sorvattua kevennetty vauhtis, suorahampaiset magnumin rattaan, vakio 042 kanista tehdyt 40/27 kannet, keski dellorto 45, joku jokkis pakosarja, Scatin C-65 nokka.
Koneen koko oli päätetty 1835 mutta stormin väärin menneen koneistuksen takia koneesta tulikin sitten 94x69, siis 1915cc.
Eka startti oli mieleen painuva ja kone oli hirvio verrattuna väliakais koneeseen joka silloin oli loppuun ajettu 1200cc.
Vartillakin tuli tuota kokeiltua ja kello pysähty parhaillaan aikaan 15.32s joka oli omasta mielestä ok lukema. Hinku oli päästä 14s puolelle ja seuraavaksi talveksi oli suunnitteilla lisä voiman hakeminen..
Koneen niputus kuvia
Tosiaan kyseisen Varttikokeilun jälkeen jäi kipinä päälle ajaa pikkasen lujempaa. Koska kesätöissä olenu heppu omisti Turbo volvon niin alkas ajatus kasvamaan turbon asentamisesta kuplaan. Viimeinen tikki oli sitten koulun parkkipaikalla ollut Ovaali Kupla jossa oli turbo. Siinä autoa ihailtaessa tuli auton omistajakin.. Luuli varmaan meitä Turkkilaisiksi koska kysy Englanniksi halutaanko ostaa sen autoa.. Myöhemmin tämä omistaja osottautu Nikke L..
Nykyinen Turbo Hullutuskin onkin kyseisen hepun vika koska tältä hepulta tuli sitten saatua kaikki vinkit kuplan turbottamiseen.
Osia turbotukseen tuli kerättyä sieltä täältä, esim turbo tuli juuri aikasemmin mainitulta Volvo hepulta samaten cooleri. Kaasarit tuli ostettua jos ein väärin muista niin Freetechnisiltä tosin ihan vapari malliset.
Koneelle oli aikomus vaan tehdä puristuksien aleenus mutta uudelleen mitatessa oli vaparina tullu ajettua alle 7 rutuilla.. siis edessä oli ruttujen nosto.
Turbon asennus tuli normi linjasta poiketen vaihdelaatikon päälle. Pakosarja tuli tehtyä aikasemmin ostetusta jokkis sarjasta. Turbon muutoksessa menikin sitten koko talvi sekä kesä.
Coolerin asennus oli aikomus saada takapenkin taakse niin että auto olis ihan siivi käyttönen
Auto ei ikinä sitten valmistunu ihan katu käyttöön vaan tuli ajeltua hupikilvillä. Sen verran vedot parani että syys pimeellä ja kostealla auto sutas irti 3 vaihteella. Jälkeenpäin harmittaa että autoa ei ikinä tullu mitattua. Mutta jälkeenpäin mietittynä tehoa oli varmaan siinä 200-250hv paikkeilla..
Koneen kohtaloksi tulikin sitten halppis osien tulo ja stroker kuume. Kone tuli sitten myytyä pelkkänä alakertana eteenpäin. Missä liikkuu nykyään ei ole tietoa..
se oli tarina Koneesta Nr 1&3
Moottori Nr2
Koska pieleen menny koneistus aiheutti sen että hyllyyn jäi ylimääräiseksi 92mm pytty satsi ja niihin kuluneet kannet piti tästä tehdä pika pikaa uusi kone.
Kyseiset pytyt tuli yhden hopean värisen 1303 kuplan mukana jonka ostin minkkifarmilta lojumasta. Kyseinen kupla oli tyyliä kiinni kitatut lokarit, olisko ollu jopa levitetyt lokarit takana. Leveet harmaaksi maalatut mangelsit. Auton oli aikoinaan omistanu vaasassa työskennelly opettaja jolla auto oli ollu kesäautona. Auto oli varmaan akoinaan ollu suht siisti "ähtäri" asteikoilla koska autossa oli cobran kuppipenkit, lisämittareita (VDO) sekä one pice ikkunat. Minulle sapuessan auto oli päässy rupsahtaan aika lailla ja tuomioksi tuli arvo osien perkaus ja loppu raadon eteenpäin myyminen. Moottori autossa oli ihan kiitettävästi sykkivä keskidellortolla oleva 1835. Pienen jäällä ajon jälkeen öljypaineet alkoi näyttään nollaa joten ajot loppu siihen. Puratessa osottautu kone ihan lopuksi ja tästäkin koneesta jäi vaan kannet ja pytyt talteen. Jos oikein muistan oli kansia hivenen täyte hitsattu ja vena koko oli 42/35.5.
Kaveri kaipaili sitten kireempää konetta Pallokeula bussiin joten tarjosin hänelle 1835 konetta kovaan 500€ hintaan. Koneeseen tuli vakio vastapainoton alakerta A-poratulla lohkolla, bugpackin 296 nokka, yllämainitut hitsatut kannet. Kaasariksi piti väliaikasesti tulla vakio kaasari ja sellasenaan sitä itte koeajoinkin sitten talvikuplassa. Bussiin kone asennettiin ja muistikuvan mukaan kyseinen omistaja ei sillä paljoa ajellu ennekuin auto meni eteenpäin. Muistikuva on että käsisekkarilla bussi olis menny 18s mutta voipi olla että muisti pätkii..
Kyseinen bussi olikin myöhemmin myynnissä mutta ilmon mukaan kone oli vaihtunu. Itseä harmittaa ku ei ollu paukkuja siihen aikaan vaihtaa parempaa kaasaria vakion tilalle..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti