sunnuntai 1. joulukuuta 2013

Pakosarjan tekoa

Pitkästä aikaa oli oikein sunnuntai tallipäivä.
Ekana tuli hitsattua imusarjasta löytyny vuoto kohta. Eka oli ajatuksena alkaa purkaan konetta pois mutta päätinkin yrittää tehdä pakosarjoista pikkasen toisenlaiset.

Ajatuksena oli alkujaan ostaa lakester pakosarja rakennusarja tuohon autoon mutta tuntu pikkasen turhan isolta rahalta maksaa 300$ + rahti kahdesta "stingeristä sekä kahdeksasta putken pätkästä.
http://www.lakeheaders.com/sitebuilder/images/Yblock2-322x245.jpg

Päätinkin sitten yrittää tehdä oikean tuubipakosarjan joka pikkasen muistuttais tuollasta lakester sarjaa. Aihioksi kelpas hyvin auton mukana tulleet T-hot sarjat.






Kipinä vahtina ollessa päätin samaan syssyyn irrotta tuon 4kurkku imusarjan ja kokeilla tuota hillborn imusarjaa paikoilleen. Ihan 10+ tuo ei ollu mutta eiköhän tuo parane ku saa tratit kiillotettua ja ylimääräinen kama pois koneen ympäriltä.









Ens kerralla saakin sitten kolvailla pakosarjat yhteen ja alkaa mittaileen kollektoreita pidemmiksi. Lintuvuoressakin odottais yksi projekti johon ei ole oikein löytny aikaa. Mutta jos yrittäis tiistaina sitten sieläkin käydä..


keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Hillbornin hitsausta

Pikkasen pääsi imusarja projekti nytkähtään eteenpäin. Suutin holkit tuli viilailtua sopivan pitkiksi ja kolvilla nuo sitten sulatettua kiinni imusarjoihin.
Eka oli ajatus hitsata nuo ulkoa mutta ku kerran pääsi kolvilla sisältä päin niin päätin jättää ulkopuolen hitsaamatta.

Seuraavaksi onkin sitten suutin kiskojen tai putkien teko.

Parit fotot

Eka hitsaus ja koska tuo hitsaus ei oli priima niin eiku vinku käteen.



Tässä sitten vingutuksen jälkeen

 Pitipä tuohon parit trönöt laittaa paikoilleen että sais mallailtua polttoaine kiskoja. Katsotaan mitä tuohon saa kehiteltyä..



Tulipa sitten tuo toinen pickupin runkokin haettua kotio. 





Samalla reissulla tuli katottua tuollasta auto harrastamisen arkeologiaa. Akku happoa ja tasavirtaa sopivasti niin pitäis ruostehampaan syömät numerotkin tulla esille..
 


torstai 21. marraskuuta 2013

Hillborn EFI conversion

Imusarjan hovikoneistaja ilmoitti että imusarja olis valmiina. Kiitoksia Rauniolle tästä.
Seuraavaksi oliskin sitten holkkien pikku muokkaus ja sitten hitsaus.
Pitäis vielä saada yhdistetty jako/tps tukki piirrettyä. Ja käsityönä jonkun sortin vivusto pitäis saada kehiteltyä.. Katsotaan kuinka talvi riittää, jonkun sortin inspis pitäis saada takas tähän auto touhuun..


Ku kerran romukerääjä niin tuli hankittua vara projektiksi tuollanen A-fordin pickupin runko. Hinnalla ei ollu pilattu ja seuraavaksi oliskin sitten kopan haku ku se oma tulee vastaan. Tarinan mukaan pitäis olla tallessa..

Viikon aikana tulikin myös rodiin kilvet haettua ja vuoden päästä olis sitten eka katsastus. Joten vuosi eteenpäin sais hyristellä..

maanantai 4. marraskuuta 2013

CheapBlack osa1

Tuollanen CheapBlack moottori on viime aikoina pyöriny ajatuksissa.  Olen saanu ymmärryksen että Letukan 3O5eli  siis se tylsä viisi litranen joka löytyy joka toisesta leppäkylki autosta on toivoton kohde virittämiselle. Pikkasen numeroilla leikkiminen niin jos koneella on tilavuutta 5L ja tehoa vakiona 140hv niin parantamiselle löytyy aika hyvin varaa. Tuohon rodiin ei välttämättä tartte mitään 10l 600hv ja 1000nm monsteria mutta sellanen kierros herkkä 300-400hv olis sopiva renkaan savuttaja..

Tavote oliskin kaivaa kansista esille virtausta joku 200-220cfm ja nokaksi sellanen sopiva 245-260@0.050"
Tavote olis tehdä kone halvalla ilman sen kummempia viritys osia paitsi nokka jousineen sekä imusarja..

Kanis aihiot tulikin sitten haettua yhdeltä vaasalaiselta jenkki tallilta ja hintaa tuli yhteensä kokonaiset 20€. Joten mitkää yli hintaset aihiot ei ollu kyseessä. Seuraava projekti onkin muokata virtauspenkki oikeaksi tuollasen chevyn kannen virtausta varten.

Eka pitänee mitata mitkä on lähtöarvot ja sitten alkaa koe viilaileen.. Työlistalla on vaan yksi ovaali projekti joten pikkasen jäitä pitää heittää tämän kansi projektin suhteen hattuun.

Pari fotoa





Huomenna onkin sitten viraapeli työlistakka saada tehtyä ovaaliin etu vaihdelaatikon  kannattimen kiinnike rauta.



tiistai 15. lokakuuta 2013

Vena kopan hifistelyä sekä maskin vaihto

Eka työreissu suoritettu voortilla 2 asteen lämmössä. Pikkuhiljaa alkaa ajo ominaisuuksiin tottua joten kaasu jalkakin saatu pari kertaa suoristettua. Eipä tuo mikään tykki ole mutta eipä sellaista oltu hakemassakaan.

Rivotetut venakopat tippu postilaatikkoon eilen ja ekana pitikin sitten kiillotus puhaltaa lasikuula puhalluksessa pois. Tämän jälkeen olikin happopesun aika ja väriksi onnistu saada sopivan magnesiumia muistuttava väri.





Seuraava hottentotti viritys olikin sitten vaihtaa reikäpelti maski orkkis tyyliseen repromalliin. Positiivinen yllätys olikin sitten että auton mukana tullu maskin kehys vaikuttaa olevan fordin orkkis. Pientä väkivaltaa piti käyttää että maski meni edes jotenkuten paikoilleen.
Pitipä sitten käydä emännän kanssa ajelees ja kyllä ajo siltäkin onnistu hyvin.




Huomenna sitten katsastuksen aloitus ja verolappujen täyttö..


maanantai 14. lokakuuta 2013

Uusi auto saapunu talliin

Vihdoin ja viimein saapu sitten tämä kauan odotettu auto. Viikonloppuna tuli Falcontilta viestiä että auto olis noudettavissa seinäjoelta maanantai iltana.

Töiden jälkeen sitten Passatti kohti keulaa Lapa kakkos kuskina. Perille saavuttaessa niin eka ajatus oli että onpa pieni auto.. Sitten olikin starttaus edessä ja onneksi oli vara akku mukana koska auton oma oli kuollu.
Lapa saikin sitten heti ekalla yrittämällä auton herätettyä henkiin.

Ainut ongelma olikin sitten että etuvaloja ei tahdottu saada sitten millään päälle. Pienllä ronklaamisella ne sitte syttykin ja keula kohti vaasa. Ensi tuntumalla ei auto tuntunu muuten mitenkään huonolta ajettavalta muuten että ratti kierroksi on ihan pirun paljon.
Tankkauksen jälkeen ajeltiinkin sitten parisenkymmentä kilsaa kunnes suoritettiin kuskin vaihto.
Maalahteen tultaessa sitten piti kokeilla lampun katkasijaa ja eikö ne kuollu sitten uudestaa. Vian etsinnän jälkeen lapa löysi hajonneen lasi sulakkeen katkasijasta joka korvattiin uudella. Onneksi ei tullu matkalla tuohon sen kuummin koskettua. 


Pitää sanoa olipa kokemus tämäkin ja mukava vaihtelu 11 vuoden volkkari harrastamiseen. Seuraavaksi sitten katsarilla käynti ja listan teko kaikesta korjattavasta. Jospa ehtis parisen päivää ajella..

Parit fiilistely kuvat

Eka fiilistely kuva




Auto vihdoin ja viimein tallissa
 



sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Talli näpertelyä

Talo sekä työkiireet verottanu talliaikaa joten mitään suuria ei ole tullu tehtyä.

Illalla kuitenkin päätin että pitääpä mennä pariksi tunniksi näpertään. Eka oli tavotteena saada vaihdelaatikon etukannatin kiinnitettyä.. Eka olikin ajatuksena tehdä etukannatin kiinteäksi mutta mittailessa päätinkin sitten tehdä tuosta ihan pultattavan. Materiaali puutteen takia piti tämä homma jättääkin ensi kertaan. Tarvittavat palat tuli kuitenkin piirrettyä jos sattuis jostain sopiva pala löytyyn..



Tästä masentuneena päätinkin sitten tehdä pitkää sunnitteilla olleen vaihdekepin välikappaleen jolla nostetaan vaihdetanko keskitunnelin päälle.
Matskuna käytin normi 5mm peltiä josta sahailin sitten tuollasen 55mm välipalan..






Seuraavaksi pitäis saada ohutta peltiä sekä vaihdetanko että pääsis eteenpäin..
BTW viikon sisälle pitäis rodinkin saapua suomeen :D