perjantai 7. syyskuuta 2012

Turbopajan henkiin herääminen

Pitkä on ollut paussi harrastamisesta. Puolivuotta vierähti ja nytte vasta alkaa talli olemaan sellaisessa vaiheessa että voisi alkaa jotain autoihin liittyvää suunnitteleen.

Kesän aikana tuli tehtyä veneen moottori valmiiksi ja ensi keväänä pitäis yrittää saada kone asennettua veneeseen. Toivonmukaan pieni tehon nousi olisi odotettavissa kannen plaanauksen ja vena seetien "fixauksella"
Tulipa kone koestartattua ja hyvin toimi normi bensalla sekä E85:lla. Millä polttoaineella sitten ensi suvena ajetaan on sitten kysymysmerkki.

Luovutus ja varaosa moottori. 

Vaikka väri muistuttaakin ison merimoottori valmistajan väriä niin ei ole. Tuli maalattua kone samalla sävyllä millä oli ollut viimeksi maalattuna.



Talliprojekti venyi suunitelmasta koska piha hommat vei suurimman osan kesästä. Joten pientä sopeutumista riittää vielä talon ja vaadittavien hommien kanssa.
Ja kuten kuvista huomaa niin kaikki tavarat ei vielä ole löytäny oikeeta järjestystä.




Moottorihommat muuten on ollut pitkälti numeroilla leikkimistä. pari moottori komboa on tullu virtuaalisesti tehtyä ja enää puuttuu loput osista.
Ensimmäisenä vuorossa olisikin veljen 1776cc turbokoneen toteuttaminen. Osat löytyy nokkaa ja kansia lukuunottamatta. Mutta kombo numeroiden mukaan olis seuraava
- 90.5 AA stroker männät
- 5.4" h-profiili kanget
- Hitsi 69 vastapaino
- Holset HX40 super
Kannet pitäis saada virtaan 190-200cfm jotta saavutettu teho saatais. Ahtopaine tulisi olemaan jotain 1.5-2bar välillä joten mitään perus 200hv ei ole suunnitelmissa.
Koska tämä valmistuu on vielä auki mutta kesäksi olis tavoite.. Onko se 2013 tai 2015 on vielä auki.

Toinen virtuaali kone onkin sitten aivan muuta. Viime vierailun yhteydessä sain jereltä vanhan 25 tai 30hv koneen kannen. Pienenä terapiana olisikin aikomus katsoa mitä tuollasesta kannesta voisi saada irti. Ensimmäinen virtaus olikin pikkasen haastava koska virtauspenkki tuli akoinaan mitotettua 20-250cfm paikkeille joten vaatii uudelleen kalibroinnin jotta saa tämmösen pienen kannen tehtyä.
Ensimmäinen virtaus antoi lukemiksi noin 60cfm mutta pitää katsoa uudestaan penkin kalibroinnin jälkeen.
Virtauspenkki muutenkin oli ottanu pientä kankeutta puolen vuoden seisonnan jälkeen. mm yksi imureista pätki joka aiheutti turhaa heiluntaa imupaineeseen.

Kansista vielä niin pienen netti imuroinnin jälkeen päätin heti alkajaisiksi täytehitsata kansia hivenen mikä mahdollistaa pikkasen reippaaman kairaamisen. Vaikka kansista tekeekin villit niin vaikea on saada 60-0 heppaa enempää. Mutta onpa jotain päätöntä tekemistä..










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti