perjantai 6. huhtikuuta 2012

Muistelmat osa5

Jatketaanpa tätä muistelmat juttua.
seuraavaksi olis Mosa nr5.

Tämä oli kone joka tuli tehtyä aikanaan ekaksi koneeksi Kirppuun. Tämä on myöskin kone jolla aikoinaan tuli ajettua kortti hyllylle...

Juttu alkaa oikeastaan siitä ku Bemarin mentyä kaupaksi poltti raha taskussa ja iski kauhea himo saada rantakirppu. Rantakirppu kuume oli vaivannu jostain 10 vuotiaasta lähtien ku tuollasta koeistuin.

Keltaista pörssiä selaillessa löyty kirppu Ilmajoelta. Hintakin oli sopiva ja ei muuta ku keula kohti ilmajokea. Paikalle tultaessa auto ei ollu mikään helmi mutta kuitenkin kirppu joka oli aikoinaan tehty suht hyvin. Pohjalevy ok, koppa ok, sopivat vanteet ja sisusta suht siisti. 2400€ myyjälle käteen ja keula kohti vaasaa..
Ylämäet auto jaksoi juuri ja juuri mennä 70km/h ja bemariin verrattuna kyyti ei ihan ollu samaa tasoa.. Mutta alla oli V tekniikka joten mitään valittamista ei ollu.

Ajatus moottorin vaihosta alkoi kasvaan noin parin päivän ajelun jälkeen. Viimeinen niitti oli ku kirppu jäi kuorma autolle punavaloissa :d :D

Kone aihiot oli pikkasen vähissä joten parin päivän etsiskelyn jälkeen löyty aihio kaverin tallista. Hintaakin tuli koneelle vaivaiset 100€ mikä oli ok summa.
Tavoite oli tehdä pika pikaa budjetti turbo kone osista jotka makoi tallissa.
Kone specsit oli yksinkertaiset:
- A-porattu lohko
- uudehkot 85.5 männät
- ok kuntoiset 1600 kannet
Baja sarjasta tehty pakosarja, to3/4 ahdin, joku VW välijähdytin, dellorto 45 kaasarit.
Kone tuli tehtyä pika pikaa joten muistaisin tässä menneen noin viikon illat.

Pari fotoa
Kirppu juuri ostettuna




Kone haeuttuna. Kuten huomaa niin kirppu toimi myös tavaran kuljettimena
Kone purettuna ja osat pestynä.




Moottori koottuna ja pakosarjan teko aloitettu
Kone melkein valmiina


Itse koneen asennus oli helppo kyseiseen kirppuun koska joku kekseliäs oli aikoinaan tehy takapäästä flippi tyyppisen.


Asennuksen lopputulos ei ollu ehkä mailman siistein mutta tavotteenakin oli vaan saada auto nopeata liikenteeseen. Valitettavasti kone ei alkanu koskaan oikein toimimaan ja turbotus jäi kortin menon myötä kesken. Kone tulikin käyttöön uudestaan vaparina ku kirpun tuunaus oli valmis.

Moottoripeltien maalaus




sitten kirppu ajossa

Kirpun katsastuksen jälkeen kone toimikin kirpun voimankähteenä koko kesän ja kilsojakin tais tulla lähemmäs 10tkm. Tämän jälkeen kone joutu tallin nurkkaan ja tällä hetkellä koneesta on enää lohko jäljellä. tulevaisuuden suunnitelmat lohkolle ovat avoinna mutta koska lohko on 1200 numero koodilla pitänee se pitää tallessa.


Seuraava tarina veljen roskis 1600 turbo koneestakin on hivenen pitempi...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti