Tulipa tehtyä pientä edistystä virtauspenkin kanssa. Tänä iltana sain kaikki anturit kytkettyä ja kokeiltua saako yhtään sinnepäin tulosta. Alustava kalibrointi näyttää lupaavalta paitsi isoilla aivan suuremmilla virtauksilla ku imupaine tippuu. Koevirtaus tuli suoritettua pelkästään kolmella imurilla ja niiden imuteho riitti vain 15" alipaineeseen koska osa imutehosta vuotaa kytkemättömien imurimoottoreiden läpi. Seuraavaksi pitäis saada loput imurit kytkettyä ja sitten näkeekin mihinkä penkki pystyy.
Tavote on saada anturit pohjattua joten +500cfm pitäis silloin täyttyä 28" vesipatsaalla.
Tärkein kuitenkin on saada tuo 100-250cfm alue hyväksi koska 99% omista kansista pitäis joutua tuolle akselille..
maanantai 19. joulukuuta 2011
sunnuntai 18. joulukuuta 2011
Virtauspenkki jatkuu
Harvinaisen hyvin edisty projekti viikonlopun aikana.
Launataina tuli tehtyä mittaputki valmiiksi sekä asennettua paikoilleen. Pientä päänvaivaa meinas tulla koska asennus oli ahtaan puoleinen.
Sunnuntaina tuli sitten jatkettua huoltoluukkujen teolla sekä anturi boxin asennuksella.
Illan päätteeksi en ehtiny ihan kaikkia antureita saada kytkettyä mutta pieni koeajo oli tehtävä. Alustavasti mittaus näytti jotain sinnepäin olevaa lukemaa joten ihan kaukana ei systeemit ole. Viikolla toivonmukaan sais loputkin anturit kytkettyä ja saada penkki kalibroitua.
Launataina tuli tehtyä mittaputki valmiiksi sekä asennettua paikoilleen. Pientä päänvaivaa meinas tulla koska asennus oli ahtaan puoleinen.
Sunnuntaina tuli sitten jatkettua huoltoluukkujen teolla sekä anturi boxin asennuksella.
Illan päätteeksi en ehtiny ihan kaikkia antureita saada kytkettyä mutta pieni koeajo oli tehtävä. Alustavasti mittaus näytti jotain sinnepäin olevaa lukemaa joten ihan kaukana ei systeemit ole. Viikolla toivonmukaan sais loputkin anturit kytkettyä ja saada penkki kalibroitua.
perjantai 16. joulukuuta 2011
Mittaputken teko
Kuukauden paussin jälkeen tuli vihdoin ja viimein jatkettua penkki projektia.
Penkki projekti on edenny siihen pisteeseen että softa on tehtynä vaatii enää paineputkien kytkennän. Softan teosta kiitos J.Mäkelälle. Itteltä tuo koodin laatiminen ei olis onnistunu.
Itse mittaputki tuli sitten tehyä 2.5" rosteriputkesta johon tuli hitsattua 6mm pilliputkesta mitta putket sisälle. Mielenkiintosta on nähdä kuinka tämä sitten todellisuudessa toimii.
Viikonlopun aikana olis toivomus saada kaikki mekaanisesti valmiiksi niin että sais kokeiltua jos mittaukset näyttää mitään sinnepäinkään...
Toivonmukaan seuraava update olis jonkin sortin virtaus mittauksen tulos...
Penkki projekti on edenny siihen pisteeseen että softa on tehtynä vaatii enää paineputkien kytkennän. Softan teosta kiitos J.Mäkelälle. Itteltä tuo koodin laatiminen ei olis onnistunu.
Itse mittaputki tuli sitten tehyä 2.5" rosteriputkesta johon tuli hitsattua 6mm pilliputkesta mitta putket sisälle. Mielenkiintosta on nähdä kuinka tämä sitten todellisuudessa toimii.
Viikonlopun aikana olis toivomus saada kaikki mekaanisesti valmiiksi niin että sais kokeiltua jos mittaukset näyttää mitään sinnepäinkään...
Toivonmukaan seuraava update olis jonkin sortin virtaus mittauksen tulos...
maanantai 21. marraskuuta 2011
Kiireitä pitää
Työkiireet ovat haitanneet harrastusta.. Taitaa olla se aika vuodesta jolloin vuoden työt pitää jollain ihmeellä kuroa kiinni :D
Tallilla tai talliin johdannaisia hommia on kuitenkin tullu tehtyä. Virtauspenkin mitta softa alkaa oleen loppusuoralla ja jäljellä on karkeesti antureiden hankinta sekä mitta putken valmistus.
Mittakortiksi tuli hankittua 8 kanavainen National Instrumentin DAQ joten tuota pystyy hyvin käyttään jos joskus pitää laajentaa eri mittavehkeisiin.
Itse penkin alkuperäinen tyyppi muuttu kuristuslaippa penkistä pitot tyyliseen virtaus putki penkkiin. Etu pitot putkisella penkillä on laajempi mitta alue jolloin pystyy mittaamaan tarkkaan pienistä virtauksista korkeisiin.
Penkki on mitotettu niin että 28" vesipatsaalla pystyy mittaamaan virtuaksia noin 350-380cfm saakka. Tuosta ylöspäin pitää virtaus mitata pienemmällä alipaineella esim 25" tai 10" vesipatsaalla.
Penkin kalibrointiin sain lainaan kalibrointi levyt joiden mukaan on monen huippu kansi kairaajan penkit on kaliboritu pohjoismaissa.
Ensiviikonloppuna olis toivonmukaan paukkuja saada viimeset muutokset tehtyä penkille ja päästä kalibroimaan sitä käyttökuntoon.
Penkin valmistuttua olis sitten aikomus pitää kansi virtaus ilta ja toivonmukaan jaata pikkasen ideoita ja verrata erilailla kairattuja kansia...
Tallilla tai talliin johdannaisia hommia on kuitenkin tullu tehtyä. Virtauspenkin mitta softa alkaa oleen loppusuoralla ja jäljellä on karkeesti antureiden hankinta sekä mitta putken valmistus.
Mittakortiksi tuli hankittua 8 kanavainen National Instrumentin DAQ joten tuota pystyy hyvin käyttään jos joskus pitää laajentaa eri mittavehkeisiin.
Itse penkin alkuperäinen tyyppi muuttu kuristuslaippa penkistä pitot tyyliseen virtaus putki penkkiin. Etu pitot putkisella penkillä on laajempi mitta alue jolloin pystyy mittaamaan tarkkaan pienistä virtauksista korkeisiin.
Penkki on mitotettu niin että 28" vesipatsaalla pystyy mittaamaan virtuaksia noin 350-380cfm saakka. Tuosta ylöspäin pitää virtaus mitata pienemmällä alipaineella esim 25" tai 10" vesipatsaalla.
Penkin kalibrointiin sain lainaan kalibrointi levyt joiden mukaan on monen huippu kansi kairaajan penkit on kaliboritu pohjoismaissa.
Ensiviikonloppuna olis toivonmukaan paukkuja saada viimeset muutokset tehtyä penkille ja päästä kalibroimaan sitä käyttökuntoon.
Penkin valmistuttua olis sitten aikomus pitää kansi virtaus ilta ja toivonmukaan jaata pikkasen ideoita ja verrata erilailla kairattuja kansia...
lauantai 29. lokakuuta 2011
virtauspenkki osa 2
Tuosta kansi virtaus reissusta innostuneen otin asiaksi alkaa rakentamaan tuota kauan suunnitteilla ollutta virtauspenkkiä. Onneksi löyty kaksi vapaa ehtoista apumiestä mukaan auttaan ja perjantaina onnistuttiin saamaan laatiiko suht valmiiksi. Jäljellä on ny vaan löytää sopiva softa mihin saa koodata sopivan laskennan sekä ostaa mitta kortti sekä paine ero venttiilit.
Imuritehoa tulee olemaan noin 8000W joten pitäis ainakin aluksi riittää omiin tarpeisiin.
Pientä ulkokuoren parannusta tuli jo tehyä. Löyty tallilta sopivaa laminaatti graniitti levyä josta päätin tehdä sopivat reunasuojukset.
Imuritehoa tulee olemaan noin 8000W joten pitäis ainakin aluksi riittää omiin tarpeisiin.
Pientä ulkokuoren parannusta tuli jo tehyä. Löyty tallilta sopivaa laminaatti graniitti levyä josta päätin tehdä sopivat reunasuojukset.
tiistai 25. lokakuuta 2011
Kansi Virtaus osa 1
Tuli vierailtua A.Norrbackin kansi kairaus virtauspenkissä. Ilta vierähti nopeasti ja paljon tuli opittua taas.
Norrbacki jakoi paljon hyviä vinkkejä koskien kansien virtausta ja kuinka koota hyvä paketti yhteen.
Mukana oli Maran 1776 koneen "Supar Flout" sekä pepin "streetit"
Kansi virtaus näytti että kannet Superit virtas ok ja suunnilleen sen mitä vaatii tuohon 100hv/l mutta pienellä parantamisella voisi saada vielä hivenen parannettua. Streetit eivät ihan virranneet sitä mihin venttili koko antais myötä ja kanava todettiin liian ahtaaksi. Kanavan suurentamisella venttiilin alta saatais kuitenkin aika pitkälle korjattua ahtaus ja teho löytyyn myös korkeemmille tehoille. Ennen kansien tekoa pitää kuitenkin tarkistaa vaaditut pinta-alat eri kierros luvuille sekä tehoille.
Seuraavaksi Pepin kansi virtaukset 28" vesipatsaalla mitattuna
Nosto Virtaus[cfm@28"]
2mm 34
4mm 63
6mm 109
8mm 140
10mm 154
12mm 165
14mm 170
Lopputulos virtauksesta oli että tehokas virtaus oli 10mm kohdilla ja sen jälkeen virtaus nopeus kasvaa liian korkeaksi. Kanavan muoto on pikkasen hankala mutta jos pintalat saa kohdilleen pitäis myös virtaus korjaantua kohdilleen..
Kaava jolla 28" vesipatsaan saa hepoiksi on seuraava
Virtaus X 0.257 X syl luku
Siis 170X0.257X4=174.76hv
Koneessa jossa kannet on ollu ollaan mitattu muistaakseni 156 pyöräheppaa. 15% tehohävikillä kone teho on luokkaa 178hv. Tästä voi tehdä johtopäätöksen että kannet ovat olleet kuristava tekijä eikä imu/pako sarja jota itse olin epäilly. Aina oppii uutta ja silmä virtaus mittari pitää uudelleen kalibroida.. :)
Sitten "Supar Flout"
Laskelmien mukaan jotta saavutetaan tuo maaginen 100hv/l vaadittais kansilta virtausta 170-186cfm. Kansien pienin virtaus pinta ala ahtaimmasta kohdasta oli laskettu noin ~980mm2
Kansien virtaus mittaus antoi pienimmäksi pinta-alaksi 900mm2 joten hivenen ahdas on. Mutta onneksi ahtain kohta on tiedossa ja pienellä viilauksella pitäis tuo saada korjattua.
Kansien virtaus mitattiin seuraavaksi
Nosto Virtaus[cfm@28"]
2mm 45
4mm 87
6mm 127
8mm 156
10mm 179
12mm 190
14mm 201
16mm 208
Seuraavaksi pitää sitten tehdä pieniä muutoksia kansiin ja saada kone niputettua tehon mittausta varten. Nokan asteluku mittaus venttiililtäkin pitää vielä tehdä jotta saan tarkemman simuloinnin. Nokan asteluku pikkasen mietityttää että onko riittävä tavotellu kierrosluvuille...
Jos laskee teoreettisen virtauksen niin kannet riittää karvan päälle 200hv mutta 16mm nostolla joka on nykyisellä nokalla mahdottomuus..
Supaar flou kansille tuo virtaus ei ole mikään mahtava mutta kanavat ovat koskemattomat paitsi että ohjuria on hivenen muotoiltu.
Norrbacki jakoi paljon hyviä vinkkejä koskien kansien virtausta ja kuinka koota hyvä paketti yhteen.
Mukana oli Maran 1776 koneen "Supar Flout" sekä pepin "streetit"
Kansi virtaus näytti että kannet Superit virtas ok ja suunnilleen sen mitä vaatii tuohon 100hv/l mutta pienellä parantamisella voisi saada vielä hivenen parannettua. Streetit eivät ihan virranneet sitä mihin venttili koko antais myötä ja kanava todettiin liian ahtaaksi. Kanavan suurentamisella venttiilin alta saatais kuitenkin aika pitkälle korjattua ahtaus ja teho löytyyn myös korkeemmille tehoille. Ennen kansien tekoa pitää kuitenkin tarkistaa vaaditut pinta-alat eri kierros luvuille sekä tehoille.
Seuraavaksi Pepin kansi virtaukset 28" vesipatsaalla mitattuna
Nosto Virtaus[cfm@28"]
2mm 34
4mm 63
6mm 109
8mm 140
10mm 154
12mm 165
14mm 170
Lopputulos virtauksesta oli että tehokas virtaus oli 10mm kohdilla ja sen jälkeen virtaus nopeus kasvaa liian korkeaksi. Kanavan muoto on pikkasen hankala mutta jos pintalat saa kohdilleen pitäis myös virtaus korjaantua kohdilleen..
Kaava jolla 28" vesipatsaan saa hepoiksi on seuraava
Virtaus X 0.257 X syl luku
Siis 170X0.257X4=174.76hv
Koneessa jossa kannet on ollu ollaan mitattu muistaakseni 156 pyöräheppaa. 15% tehohävikillä kone teho on luokkaa 178hv. Tästä voi tehdä johtopäätöksen että kannet ovat olleet kuristava tekijä eikä imu/pako sarja jota itse olin epäilly. Aina oppii uutta ja silmä virtaus mittari pitää uudelleen kalibroida.. :)
Sitten "Supar Flout"
Laskelmien mukaan jotta saavutetaan tuo maaginen 100hv/l vaadittais kansilta virtausta 170-186cfm. Kansien pienin virtaus pinta ala ahtaimmasta kohdasta oli laskettu noin ~980mm2
Kansien virtaus mittaus antoi pienimmäksi pinta-alaksi 900mm2 joten hivenen ahdas on. Mutta onneksi ahtain kohta on tiedossa ja pienellä viilauksella pitäis tuo saada korjattua.
Kansien virtaus mitattiin seuraavaksi
Nosto Virtaus[cfm@28"]
2mm 45
4mm 87
6mm 127
8mm 156
10mm 179
12mm 190
14mm 201
16mm 208
Seuraavaksi pitää sitten tehdä pieniä muutoksia kansiin ja saada kone niputettua tehon mittausta varten. Nokan asteluku mittaus venttiililtäkin pitää vielä tehdä jotta saan tarkemman simuloinnin. Nokan asteluku pikkasen mietityttää että onko riittävä tavotellu kierrosluvuille...
Jos laskee teoreettisen virtauksen niin kannet riittää karvan päälle 200hv mutta 16mm nostolla joka on nykyisellä nokalla mahdottomuus..
Supaar flou kansille tuo virtaus ei ole mikään mahtava mutta kanavat ovat koskemattomat paitsi että ohjuria on hivenen muotoiltu.
lauantai 22. lokakuuta 2011
Update
eipä ole kamera muistunu ottaa mukaan tallille sekä syys "väsymys" vaivannu harrastamista.
Tallia on työtilan vuoksi saatu hivenen tyhjennettyä. Yksi kpl splitti saatu hävitettyä eteenpäin ja toivonmukaan saadaan nähdä ajossa uuden omistajan voimin ensi vuonna.
Vaikka hiljasta ollukkin niin ihan saamaton ei kuitenkaan olla oltu. Screemeri 1776 alakerta alkaa oleen nipussa ja odottaa vaan kansien saapumista. Mitä kansiin tulee niin ensi viikon aikana olis aikomus saada kansista virtauspaperit niin tietää mihinkä todellisuudessa on mahdollisuus päästä.
Virtausta varten pitikin sitten yhtäkkiä väsätä venttiili aukasu työkalu. Jälkeenpäin mietittynä olis tuon voinu tehdä tehdä yksikertaisemmin mutta saipahan taas vähä hitsailla..
Ensi kerralla toivonmukaan olis jotain dataa antaa..
Tallia on työtilan vuoksi saatu hivenen tyhjennettyä. Yksi kpl splitti saatu hävitettyä eteenpäin ja toivonmukaan saadaan nähdä ajossa uuden omistajan voimin ensi vuonna.
Vaikka hiljasta ollukkin niin ihan saamaton ei kuitenkaan olla oltu. Screemeri 1776 alakerta alkaa oleen nipussa ja odottaa vaan kansien saapumista. Mitä kansiin tulee niin ensi viikon aikana olis aikomus saada kansista virtauspaperit niin tietää mihinkä todellisuudessa on mahdollisuus päästä.
Virtausta varten pitikin sitten yhtäkkiä väsätä venttiili aukasu työkalu. Jälkeenpäin mietittynä olis tuon voinu tehdä tehdä yksikertaisemmin mutta saipahan taas vähä hitsailla..
Ensi kerralla toivonmukaan olis jotain dataa antaa..
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)