Tuli vierailtua A.Norrbackin kansi kairaus virtauspenkissä. Ilta vierähti nopeasti ja paljon tuli opittua taas.
Norrbacki jakoi paljon hyviä vinkkejä koskien kansien virtausta ja kuinka koota hyvä paketti yhteen.
Mukana oli Maran 1776 koneen "Supar Flout" sekä pepin "streetit"
Kansi virtaus näytti että kannet Superit virtas ok ja suunnilleen sen mitä vaatii tuohon 100hv/l mutta pienellä parantamisella voisi saada vielä hivenen parannettua. Streetit eivät ihan virranneet sitä mihin venttili koko antais myötä ja kanava todettiin liian ahtaaksi. Kanavan suurentamisella venttiilin alta saatais kuitenkin aika pitkälle korjattua ahtaus ja teho löytyyn myös korkeemmille tehoille. Ennen kansien tekoa pitää kuitenkin tarkistaa vaaditut pinta-alat eri kierros luvuille sekä tehoille.
Seuraavaksi Pepin kansi virtaukset 28" vesipatsaalla mitattuna
Nosto Virtaus[cfm@28"]
2mm 34
4mm 63
6mm 109
8mm 140
10mm 154
12mm 165
14mm 170
Lopputulos virtauksesta oli että tehokas virtaus oli 10mm kohdilla ja sen jälkeen virtaus nopeus kasvaa liian korkeaksi. Kanavan muoto on pikkasen hankala mutta jos pintalat saa kohdilleen pitäis myös virtaus korjaantua kohdilleen..
Kaava jolla 28" vesipatsaan saa hepoiksi on seuraava
Virtaus X 0.257 X syl luku
Siis 170X0.257X4=174.76hv
Koneessa jossa kannet on ollu ollaan mitattu muistaakseni 156 pyöräheppaa. 15% tehohävikillä kone teho on luokkaa 178hv. Tästä voi tehdä johtopäätöksen että kannet ovat olleet kuristava tekijä eikä imu/pako sarja jota itse olin epäilly. Aina oppii uutta ja silmä virtaus mittari pitää uudelleen kalibroida.. :)
Sitten "Supar Flout"
Laskelmien mukaan jotta saavutetaan tuo maaginen 100hv/l vaadittais kansilta virtausta 170-186cfm. Kansien pienin virtaus pinta ala ahtaimmasta kohdasta oli laskettu noin ~980mm2
Kansien virtaus mittaus antoi pienimmäksi pinta-alaksi 900mm2 joten hivenen ahdas on. Mutta onneksi ahtain kohta on tiedossa ja pienellä viilauksella pitäis tuo saada korjattua.
Kansien virtaus mitattiin seuraavaksi
Nosto Virtaus[cfm@28"]
2mm 45
4mm 87
6mm 127
8mm 156
10mm 179
12mm 190
14mm 201
16mm 208
Seuraavaksi pitää sitten tehdä pieniä muutoksia kansiin ja saada kone niputettua tehon mittausta varten. Nokan asteluku mittaus venttiililtäkin pitää vielä tehdä jotta saan tarkemman simuloinnin. Nokan asteluku pikkasen mietityttää että onko riittävä tavotellu kierrosluvuille...
Jos laskee teoreettisen virtauksen niin kannet riittää karvan päälle 200hv mutta 16mm nostolla joka on nykyisellä nokalla mahdottomuus..
Supaar flou kansille tuo virtaus ei ole mikään mahtava mutta kanavat ovat koskemattomat paitsi että ohjuria on hivenen muotoiltu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti